PONGPANGPONGPANG!


+facebook

+twitter

+kampus


superGIRL

nurul syazwani
muar, JOHOR
sweet 20
13september1993
zul syaheed danial's


Entries About Linkies Stuff


mission!

own blog
own family
own PRINCE :D
PLKN*tangguh
diploma*OTW
degree
title IR

Wanna Shout ?!


Credits

Template: cikDODO
Basecodes: superGIRL
Others: photoshop

saat aku bernikah (part 1)


"Aku dah berbincang dengan parents aku. Diorang bersetuju untuk berkenalan dengan keluarga sebelah sana, hujung minggu ni".
Aku membalas dengan senyuman. Mengucapkan tahniah kepada sahabatku. Sudah melangkah lagi setapak ke hadapan. Alhamdulillah. Sebelum ini, ibu bapanya seolah-olah menghalang. Tidak bersetuju.
Antara alasan 'typical' yang digunakan ibu bapa adalah:
(1) "Nanti dah berkahwin, nak bagi anak bini makan apa? Pasir?"
Bukanlah bermaksud aku tidak bersetuju dengan pandangan sebegitu. Realitinya, kita perlukan duit dan harta, demi sesuap nasi. Berpijak dibumi yang nyata. Ibu bapa berbicara berdasarkan ilmu dan pengalaman yang mereka ada. Penat lelah membesarkan kita. Jangan dinafikan pandangan mereka. Cuba berlapang dada. Mereka ingin melihat reaksi kita; samada terus memberontak atau terus bersabar jika mereka menghalang niat suci kita. Yang mana satu pilihan kita?
Namun, jangan dilupakan apa yang telah dijanjikan Allah di dalam Al Quran;
"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui."
(Surah An-Nur ayat 32)
Rezeki tu rahsia Allah. Jika seorang anak lelaki sudah berusaha untuk bekerja sambilan sambil belajar, demi menunjukkan kesungguhan dalam mencari rezeki, mengapa tidak diberikan peluang kepada anak tersebut? Tak kira sehina mana pun kerja tersebut, seperti 'cleaner' mencuci tandas. Biar hina di mata manusia, tetapi tidak hina bagi Allah. Rezeki halal. Ibu bapa juga harus pandai menilai usaha yang dilakukan anak. Jangan hanya terus menggunakan kuasa 'authoriti' tanpa memberikan peluang untuk berbincang dengan anak. Seolah-olah pandangan anak adalah 100% salah.
Namun, jika seorang anak itu tidak menunjukkan kesungguhan dalam mencari rezeki serta hanya mengharapkan duit ibu bapa, mungkin perlu difikirkan semula samada nak berikan 'green light' atau tidak kepada anak tersebut.
"Dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya;..................."
(Surah An-Nur ayat 33)
Jangan hanya pandai bercinta. Soal rezeki, diserahkan kepada ibu bapa pula.
2) "Kau tu muda lagi, mana boleh berkahwin"
Soal umur. Antara perkara sensitif dalam kalangan masyarakat kita. Masyarakat begitu mudah menilai isu umur. Lebih tua dikatakan lebih matang. Lebih muda dikatakan tidak matang. Begitu hebatnya kuasa angka!
Matang bukanlah dinilai berdasarkan bilangan angka. Ada sahaja yang masih muda, tetapi berfikiran matang dan hebat dalam berbicara.

Apa definisi matang bagiku?
Matang dapat dinilai dari segi kehidupan sehariannya. Dari seawal bangun tidur, sehinggalah bersiap-siap untuk tidur semula. Perkara yang paling mudah. Adakah dia membaca doa sebelum tidur dan doa selepas bangun tidur?
Adakah dia meletakkan 'addin' atau Islam sebagai gaya hidupnya? Adakah dia melaksanakan segala perintah Allah dan tinggalkan segala larangannya? Bagaimana pula pergaulannya dalam seharian? Adakah dia sensitif dengan isu-isu semasa? Adakah dia mampu mengawal diri tatkala diri ditimpa musibah?
Jika soalan-soalan di atas dapat dijawab dengan baik, maka itulah matang bagiku.
Begitu besar definisi matang. Setiap orang mempunyai pendapat yang berbeza.
"Aku dah matang sebab dah lama tak tengok kartun."
"Aku dah nak kahwin. Jadi, aku kena berubah menjadi matang."
Dalam suatu kisah, Imam Abu hanifah berjumpa dengan seorang budak. Budak tersebut kelihatan seakan-akan ingin tersadung, dek kerana selipar yang dipakainya.
Imam Abu Hanifah menegur; "Kau akan terjatuh kerana selipar itu." Imam memberikan peringatan.
Kemudian, budak tersebut menegur; "Bukankah engkau Imam Abu Hanifah?"
"Iya, akulah Imam Abu Hanifah."
Budak tersebut memberikan nasihat;
"Sekiranya aku tersadung, aku hanya akan tersadung di dunia, disebabkan selipar ini. Tetapi, sekiranya engkau wahai Imam Abu Hanifah, tersadung disebabkan jawatan engkau, engkau bukan sahaja tersadung di dunia, malah engkau juga akan tersadung di akhirat".
Imam Abu Hanifah menangis.
Subhanallah! Seorang budak menegur seorang ulama yang hebat! Tanpa mengira usia! Jika kejadian ini berlaku dalam kalangan masyarakat kita, aku sudah dapat mengagak kejadian yang akan berlaku.
"Kurang ajar punya budak! Kecil-kecil lagi dah pandai menjawab!"
Begitulah realiti masyarakat kita. Terlalu merumitkan isu umur.
Sewajarnya ibu bapa perlu pandai untuk menilai kematangan seseorang anak. Perhatikan kehidupan sehariannya ketika bercuti semester di rumah.
Adakah dia ringan tulang, menolong melakukan kerja rumah? Adakah dia berkawan dengan orang yang baik-baik? Adakah dia selalu pergi menunaikan solat di masjid? Adakah dia selalu mengisi masa-masa lapang cutinya dengan perkara-perkara bermanfaat?
Jika jawapannya 'ya', maka berani aku katakan,
"Mak cik dan pak cik, berilah peluang kepada anakmu. Berbincang secara ilmiah mengenai pendiriannya untuk bernikah".
Tetapi, jika jawapannya 'tidak', maka akulah orang pertama yang akan menghalangnya untuk bernikah. Sungguh, dia belum bersedia memikul tanggungjawab untuk bernikah. Kasihan bakal isterinya!
Lakukan Step By Step
"Tapi, parents aku cakap, aku tetap kena kahwin lepas grad, insyaAllah dalam dua tahun lagi. Jadi, buat masa sekarang, aku buat apa yang termampu dulu. Kenalkan dengan ahli keluarga kedua-dua pihak."
Aku kagum dengan kematangan sahabatku dalam berfikir. Sungguhpun umurnya masih muda. Beliau melibatkan ibu bapa dalam urusan sebegini. Ada sahaja dalam kalangan sahabat aku yang 'hangat bercinta' namun apabila ingin bertemu keluarga, menolak. Aku 'anti' dengan lelaki sebegitu. Manis bicara di hadapan wanita. Tetapi tidak mahu serius dalam perhubungan. Tidak mahu berjumpa dengan ibu bapa.
Rasulullah saw bersabda:
"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa"
(Hadis Riwayat at-Tirmizi)
Parah apabila sudah hanyut dalam percintaan. Sanggup mengenepikan ibu bapa. Begitu mudah seorang anak melupakan jasa ibu bapa yang membesarkannya sejak kecil. Itulah kuasa cinta. Sehinggakan ada yang sanggup kahwin secara diam-diam!
Ibnu Qayyim al-jauziyah pernah mengatakan bahawa; 'cinta boleh lenyap bersama lenyapnya sebab'.
Jika kita mencintai seseorang kerana hartanya, maka hartanya akan lenyap jika muflis.
Jika kita mencintai seseorang kerana kecantikannya, maka kita akan meninggalkannya tatkala dia tua.
Jika kita mencintai seseorang kerana agamanya, maka kita akan bahagia kerana jika agamanya baik, maka secara 'automatik' cantik dan hartanya juga akan menjadi baik.
Rasulullah s.a.w pernah bersabda,
"Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Rancang dari awal. Lakukan step by step! Jika sudah ada calon, kenalkan dengan ibu bapa. Muliakan mereka. Maka hidup kita akan aman. Dunia mahupun akhirat.
Kepada ibu bapa, jika anakmu benar-benar bersedia, sungguhpun masih muda, mengapa tidak, untuk sama-sama berbincang dahulu? Tidak semestinya pendapat anak adalah salah. Berikan peluang untuk berbincang. Bermusyawarah dengan hati, bukan dengan nafsu.
Wallahua'lam.