PONGPANGPONGPANG!


+facebook

+twitter

+kampus


superGIRL

nurul syazwani
muar, JOHOR
sweet 20
13september1993
zul syaheed danial's


Entries About Linkies Stuff


mission!

own blog
own family
own PRINCE :D
PLKN*tangguh
diploma*OTW
degree
title IR

Wanna Shout ?!


Credits

Template: cikDODO
Basecodes: superGIRL
Others: photoshop

aku yakin kau punya cara untuk membuatku tersenyum .... EMAK :'/

Kata emak

Aku harus sekolah
Supaya boleh membaca dan menulis sejarah
Sehingga kelak mencari kerja mudah
Tidak seperti dia, ketika sudah tua dan tak bertenaga,tak ada lagi tempat bekerja
Terpaksa mengais sampah

Emak.....
Bagaimana aku akan kesekolah?
Untuk makan saja kita susah
Sampai disekolah semua menjauh kerana bajuku lusuh
Tubuhku berkeringat kata mereka beraroma sampah
Emak,aku malu!

Anakku.....
Jika kau tak sekolah
Seumur hidup nasib kita tak berubah
Selamanya takdir kita di bawah
Orang akan menganggap kita rendah

Emak.....
Aku juga ingin sekolah
Tak perlu disekolah yang mewah
Kita tak mampu membayarnya dengan keinginan saja
Aku perlukan sekolah supaya boleh mengenal dua puluh enam abjad dan juga angka-angka
Supaya kelak dapat membaca masa depan dan menghitung kenangan

Anakku.....
Walau kita tak mampu
Emak tak ingin kau tak sekolah
Apapun,emak ingin kau tak menyerah

Emak.....
Tak mengapa
Sekolah boleh dimana saja
Emak adalah guru utama
Dimana aku tahu banyak petua
Setiap tempat adalah sekolah
Dimana aku bisa memetik pelajaran
Dalam kesukaran aku belajar matematik
Dalam kebaikan orang aku belajar agama
Dari alam aku mengenal segala

Anakku.....
Di matamu aku lihat segala ilmu
Tak pernah aku bayangkan,ada sekolah megah berdiri dihatimu
Ada sejarah kukuh dipemikiranmu
Ada keikhlasan kulihat dari perbuatanmu
Dan rasa syukur hidup dalam hari-harimu

Emak.....
Aku belajar darimu
Meski tak sekolah tinggi
Kau tahu makna balas budi
Kau faham budi pekerti
Emak.....
Tak lagi kita perlu risau
Ilmu yang paling penting sudah kita miliki
Biarkan kenyataan dengan caranya terus menempa kita sampai kita lulus sarjana kehidupan

KAKAK SAYANG EMAK ;'/